Marki, ul. Fabryczna 2, tel. (22) 781 14 06

prof. dr hab. Włodzimierz Gruszczyński - WARSZAWA

Prof. dr hab. Włodzimierz Gruszczyński (ur. 14 marca 1953 r. w Warszawie) - polski językoznawca polonistyczny, doktor habilitowany nauk humanistycznych. Zajmuje się badaniem współczesnego i dawnego języka polskiego. Interesuje się kulturą języka polskiego, historią polszczyzny oraz dawnymi i współczesnymi słownikami. Autor i współautor wielu publikacji naukowych, słowników, książek, podręczników szkolnych oraz artykułów prasowych i audycji radiowych.
Ukończył studia na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Od 1978 do 2010 pracował w Instytucie Dziennikarstwa na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. W 1987 r. obronił doktorat, habilitował się w 2000. W 2002 został profesorem nadzwyczajnym. Od 2006 jest profesorem nadzwyczajnym w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie, gdzie prowadzi zajęcia z zakresu kultury języka polskiego i antropologii języka, a także pełnił funkcję prodziekana Wydziału Filologicznego. Uczy też filologów obcych, jak tłumaczyć obce teksty na poprawną i ładną polszczyznę oraz z jakich słowników korzystać. W latach 80. i 90. był lektorem języka polskiego na Uniwersytetach w Bukareszcie, Uppsali i Sztokholmie.

Zajmuje się badaniem języka polskiego zarówno z perspektywy formalno-gramatycznej (jest współautorem m.in. Słownika gramatycznego języka polskiego), jak i kulturowo-historycznej. Od ośmiu lat kieruje w Instytucie Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk pracownią przygotowującą Słownik języka polskiego XVII i 1. połowy XVIII wieku", zajmuje się także badaniem leksyki tego okresu. Przygotowuje monografię poświęconą historii słownikarstwa polskiego i społecznej i kulturowej roli słowników w dawnym społeczeństwie polskim. Kieruje też projektem badawczym, którego celem jest ustalenie, od czego zależy stopień trudności tekstu, i stworzenie narzędzia informatycznego umożliwiającego sprawdzenie, w jakim stopniu dany tekst jest trudny.

W pracy wykładowcy akademickiego najbardziej ceni kontakt z młodzieżą oraz możliwość wpływania na jej rozwój i zainteresowania. Prywatnie lubi turystykę, zwłaszcza górską, pływanie i żeglarstwo.